De vloot Anno 1953
Het gaat hier niet over de splitsing vloot - loodswezen, maar over de loodsboten.
De toestand in 1953. De vloot bevatte 6 schepen, gewoon van 1 tot 5 en de zesde was LB7. Bootje 1 en 2 waren tenders loodsboten 3,4 en 5 vrij nieuwe kotters. LB 7 was een vooroorlogse kotter die, uitgeleend aan Duinkerke, bij terugkomst ingezet werd als tender.
Bootjes 1 en 2
De tenders van toen leken ongeveer op de redeboten van nu, maar dan een maat groter. Er waren maar drie bemanningsleden, de schipper en de machinist en een matroos. Er was ook maar plaats voor twee personen op de brug. De schipper/loods-stuurman en de roerganger. Een enorm stuurrad vulde het hele stuurhuisje. Zodra het "tender varen" was, was het de "kick" om zo vlug mogelijk op de WC te zitten en er niet meer uit komen. Dit was namelijk de enige plaats waar je niet zeeziek werd. En wie waren de eersten? De twee lange loodsen uit Knokke.
De oude garde kroop in het vooronder, een lange trap naar beneden naar een kleine mess met een afschuwelijke stank. De oude vooroorlogse zitbanken waren gevuld met een soort espartogras en waren doorweekt van geur van mazout en de pijpen van sommige loodsen.
Een jonge loods kon het daar niet uithouden. Aan dek kreeg je natte voeten, dan maar op het toilet gaan zitten of vrijwilliger om te sturen.
Later zijn ze verkocht aan een bedrijf in Antwerpen en werden ze herdoopt als Bulldog 1 en 2 om sleepwerk te doen in de haven.
Loodsboot 7
Dit schip kwam terug van Duinkerke en fungeerde dan als tender. De opstelling van de werkboten was ook te ver naar achteren en bij het strijken van de jol kreeg je steeds een emmer water in je nek door de terugslag van het achterschip,. Als tender was het een verbetering. Enkele jaren later was er brand aan boord van bootje 7 aan de steiger in Vlissingen. De oorzaak weet ik niet meer maar sommigen hebben toch een berisping gehad. Nadat de brandweer alles geblust had, kwam men tot de ontdekking dat er geen enkel brandblusapparaat gebruikt was. Iedereen was de wal opgelopen.
De serie 3-4-en 5
Hoe de schippers op de werf ook geprobeerd hebben om de jol meer naar het midscheeps te krijgen, de plannen werden niet veranderd. Het is pas in de volgende serie dat de schippers na veel bla -bla en ruzies hun zin gekregen hebben. De indeling van deze schepen was ook nog primitief. Er waren maar twee toiletten voor de loodsen en dan nog in de kop van het schip. Wanneer je 's nachts aan boord kwam, je briefje invulde in de mess, kwam er wel een slaperige loods voorbij strompelen in zijn lange onderbroek en jartellen aan zijn sokken om een plasje te doen.
Later gebruikten ze maar twee van die loodsboten meer, de derde lag er voor de reserve onderdelen, want die waren niet meer op de markt. De laatste ligt nog in de "darzen" in Gent in een hoek op te roesten.