Documentatie

Verhalen en artikels al dan niet rechtstreeks verbonden met het loodswezen, maar toch leuk om te weten

Mail naar Havenschepen M. Van Peel nav publieke beschimping van de Loodsen

Naar aanleiding van een stakingsgolf tegen de plannen van Minister Homans kwam Dhr M. Van Peel op het  televisienieuws zijn beklag doen. Daarbij gooide dhr Van Peel met bedragen van onze inkomsten (gemiddeld 7000 euro per maand voor 25u werk per week). De schade is geschiedt en de loodsen zijn de zwarte piet!

Ons lid en gepensioneerd chefloods Louis Cloet klom in de digitale pen en gaf weerwoord aan Dhr. M. Van Peel met de e-mail die u hier kunt lezen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/18/nieuw-protest-tegen-hervormingen-homans-loodsen-staken-heel-wa/

De Blankenbergse Loodsen

(Bij de cursus van Gids te Blankenberge en zijn maritieme geschiedenis werd er ook even aandacht besteed aan de Blankenbergse loodsen. Hieronder vindt u een deel van de cursus geschreven door Pieter Deschoolmeester.)

ln de 15de eeuw begon het zwin geleidelijk aan te verzanden. Deze zeeweg bood toegang tot Sluis, de toen nog enige bruikbare voorhaven van Brugge. Door de zandbanken was de zwinmonding nog nauwelijks bevaarbaar. Om veilig en vlot naar Sluis te varen, hadden de koopvaardijschepen bijgevolg een loods nodig die hen doorheen de zandbanken kon gidsen.

Loodsenzeilboten

De vraag die men zich zou kunnen stellen: waarom staat op het achterschip van de loodsboten "Antwerpen" en niet "Oostende", waar ze in deze laatste normaal binnenliggen?
Het verhaal zou zijn dat, zeker ten tijde dat er nog geen radioverbindingen waren, de naam "Oostende" voor verwarring zou kunnen zorgen. Immers, de meeste schepen moesten een "Antwerp Pilot" hebben en geen "Ostend Pilot".

Pagina's

Abonneren op RSS - Documentatie