Het beloodsen van een duikboot.

Archief Categorie
Archief Klassificatie

Op een dag in de jaren 70 werd ik geroepen voor een duikboot, de" Billfish",  onder Amerikaanse vlag.  Een klein zeetje, zo'n kracht 4 bf, en wij met de jol daar heen.  Het schip was voor Zeebrugge.
We komen langszij van die sigaar en de jol kan niet dichter komen dan een meter of twee. Nu staan daar twee kikvorsmannen met zwemvliezen aan dek, aan weerszijden van een zware "tarpaulin", die als mat uitgerold was en beslagen met meerdere  dikke balken. Het was een alternatief voor een loodsladder. Die kikvorsmannen gooiden mij elk een boatrope toe, die moest ik enkel vasthouden en springen op die zware balken om het vlakke dek te bereiken.  Was ik in het water gevallen zouden ze beiden achter me aan gesprongen zijn..

Nu naar de commandotoren klimmen en daar was maar plaats voor drie man. De radar draaide juist boven je hoofd. Ze hadden ongeveer 6" insteek "stanchions" met een draadverbinding er om heen,om je staande te houden op dat kleine vlak.

Nu, onderweg naar Zeebrugge, de onderroeren maar ingetrokken we lagen nog meer dan 30 voet, en bij elke koersverandering kreeg een antwoord van beneden. 

b.v. ik zei: "one-three-three!"
Van beneden kwam het antwoord:" ....Command suggests  one-three-o".
Ik dacht:"Tja, waarom neem je een loods als het beter weet!"

Opgeslakt in het pas van het Zand nemen we de Zeebrugse loods aan boord op 2 mijl van de kop van de mole.

" Full Ahead please."
Zegt die kapitein:" Do You mean it pilot...?"
" Wat's your maximum speed Captain ?"
" Well pilot, this is classified, but its a hell of lot, you just tell me the speed you need and you'll get it."

Verder is alles goed verlopen en eenmaal gemeerd kregen we een rondgang aan boord, de nucleaire reactor konden we enkel door een zeer dikke patrijspoort bekijken. De kapitein was de enige die een eigen hut had, alle officieren moesten de hut delen. De bemanning moest drie-hoog in een lange pijpela slapen.

Er waren 180 man aan boord  maximum leeftijd 37-38 jaar en daarna on surface-craft, of instructor.  De leiding moest om de twee jaar een gesimuleerde aanval doen met kernraketten.
Indien ze één fout maakten werden ze afgemonsterd en kregen ze een waljob. Er werd ook niet gerookt aan boord.

et delsel van de "Conningtower" en ook het delsel van de radar waren ongeveer 20 cm dik en konden in het Poolgebied een ijslaag van 4meter dik doorbreken (While surfacing)

Om te eindigen zei de kapitein: "Now I will show you the most important machine on the ship:  The Ice-cream machine."