De "Pamir", wat vooraf ging...

Auteur: 

Louis Cloet

Mijn gedachten gaanuit naar 21 september 1957 toen de clipper Pamir, het Duitse schoolschip verdween in de storm Carrie bij de Azoren. Volgend jaar is het 60 jaar geleden, en waarom maakt het zoveel indruk op mij?

De ARD in Duitsland maakte hiervan een DVD over de laatste reis. Ik heb die beide DVDs, tw. »Der Untergang der Pamir », het is nagespeeld door Duitse acteurs, maar de originele feiten zijn niet weergegeven in de opname. Een dichterlijke vrijheid en daar kan ik mee leven. Toch wil ik meerdere punten rechtzetten daar ik zelf de laatste reis dit schip beloodst heb vanaf Terneuzen. Dit hebben ze niet verwerkt in de DVD en begrijpelijk, in de opname gaat de Pamir rechtstreeks van Hamburg naar Buenos Aires.

Zoals iedereen weet heb ik een zoon die Loods is bij de Elbelotsenbrüderscha5 en de ARD zond verleden week op Sat 3, deze twee DVDs uit ter herinnering aan die ramp en toen stuurde ik de ware feiten over de Pamir in Terneuzen. Ik dacht eerst om het in het Duits te doen maar uiteindelijk heb ik het in het Engels gedaan. Engels is toch de universele maritieme taal, de Duitsers kunnen ook Engels.

Jaren geleden was ik in Wedel op de Elbe bezocht ik een muzeum over modelschepen en zocht naar de Pamir,maar die was er niet en nu onlangs sedert dat Ben Cloet gepensioneerd is bij het Nederlands Loodswezen, heeft hij mij een model van de Pamir gemaakt en kreeg ik dit aangeboden voor vaderdag.

Het relaas van de echte feiten leest U hieronder.

Beste groeten aan het bestuur en de oude rakkers.

De oude Louis Cloet

Additional information about the last voyage of the PAMIR. The undersigned was a Belgian Seapilot at the time when the Pamir planned to sail from Terneuzen roads,where she was anchored awaiting full cargo of spirits from Bruggeman on the Ghent canal. The old West lock at Terneuzen allowed limited draught and the Pamir waited on the roads to complete its cargo. This intermediate item was never mentioned, neither in the video of the last voyage. It appears as if the ship left Hamburg for Buenos Aires without any port of call in between. I was called to pilot the Pamir to sea and the tugboat “Scaldis” brought me to the roads at Terneuzen. I boarded the Pamir with the tug alongside on the tide. Captain Eggers showed me around and as we talked he mentioned that he would take a vacation and leave the command to his first mate, Mr Diebitsch. I remarked that the topsail yardarms were on deck and the captain replied :” Here it is winter but in Buenos-Aires it is Summer, so he will have sufficient sail for that trip.” He showed me the mess-room that had two glass doors showing engraved fish ornamentals. We had our lunch and heaved the anchor and went to sea. Captain Eggers handed over the command in Dover Strait to captain Diebitsch and left the Pamir. When the disaster happened on 21st of September 1957 and the few survivors were picked-up, captain Eggers flew to Casablanca where the survivors came ashore to shield them off for the international Press. A while later, I piloted a ship belonging to the Schullte Company and on my pilot note I distinguished the captain´s name “Eggers”, so I timidly asked the mate:”Is this the captain of the Pamir ?” He replied Yes but advised me not to mention this fact, which I obliged. Furthermore I wish to quote that in the Winter 1945-1946 the Pamir and the Passat were for sale and moored in the Willemsdock in Antwerp. At the time I was a cadet at the Naval College in Antwerp the school was badly hit by V2 rockets and only the dormitories were refurbished. The courses were given in town,so we marched past the two clippers twice a day. One of my sons is a senior pilot in the Hamburg Brüderschaft and admits that one survivor of the Pamir had the courage to carry-on and be a pilot. He is now retired. Another son of mine was an Antwerp pilot and is also retired and lately he offered me a small scale model of the Pamir and this revived my memories of bygone days, which I would like to share in the maritime world. My father was also a Antwerp pilot, he served in two World Wars and was a Cape-Horner with the Belgian training ship l´ Avenir before 1914. The l´Avenir was sold to Erikson in Ghent in the 1932. The l´Avenir became also a German training schip, that suffered the same fate as the Pamir under the name:Admiral Karpfanger in 1938, no survivors. LOUIS CLOET HONORARY CHIEF PILOT OF THE FLEMISH COMMUNITY 15,PASSAGE DU CLOS GOBELLIER 49610 JUIGNÉ SUR LOIRE FRANCE louis.cloet@gmail.com tel: 0033.241.74.95.22

Archief Klassificatie: 

Archief Categorie: