"20 minutes notice..."

Archief Categorie
Archief Klassificatie

Graag wil ik nog wat ervaringen kwijt die ik in mijn 37,5 jaar bij het het Loodswezen beleefd heb en die nog voor de nieuwe loodsen kunnen van nut zijn. Mijn twee zonen die loods geworden zijn heb ik ook de nodige feedback gegeven om het vak op een prettige manier te doorlopen.

Waar gebeurd. Op een zekere dag op de Westpost werd ik geroepen om een Dart, vermoedelijk de Dart Europe te beloodsen , bestemming Antwerpen. Kom ik boven op de brug en de kapitein zegt tegen mij: « I know you, wont you forget to give me 20 min. notice » we schoten allebei in een lach, No, I wont ».

De vorige reis had ik ook dit schip in en we kletsten 100 in het uur tot we voorbij de W6 waren en ik wilde de vaart verminderen,maar dat kon niet omdat de motor op Heavy Fuel stond. Ik drong aan,maar alle alarmen loeiden en wat de kapitein ook probeerde, het lukte niet om de vaart te verminderen. Ik keek op een grotere range op de radar om de rede van Vlissingen te zien of ik een stormrondje kon maken aan 19 knopen en zo de 20 min. vol te krijgen om op maneuverspeed te komen.

Die kapitein, Mr.Reeves was een oude bekende van me toen ze nog regelmatig leger voertuigen vervoerden met omgebouwde Landing Crafts. Deze werden door Maggie Thatcher ook ingezet in de Falklandoorlog en hebben het nog overleefd ook, en daarover waren we aan het debateren.

En zo heb ik die 20 min. notice nooit meer vergeten. Alles is op zijn pootjes terecht gekomen zonder schade.

Met die zelfde kapitein Reeves heb ik ook meegemaakt, hij komt op de brug op de rede van Vlissingen en laat zijn mouw van zijn uniformjas zien met ingetrokken hand, en zegt tegen mij: Pilot I´m biting my fingernails,when are you going to reduce the engine, maar het was eb tij dus het kon nog. English practical joke, ik kon hem daarin volgen want ik heb in de oorlog ook 5 jaar in de UK geleefd als vluchteling, maar dat verhaal is voor een volgende « Waar Gebeurd »